RSC Anderlecht en de fans zetten samen een stap naar meer duurzaamheid

RSCRSCA plaatst 272 zonnepanelen in het opleiding - en training centrum te Neerpede

RSC Anderlecht reduceert energieverbruik met 20% en verbetert zo de duurzaamheid van de club

Woensdag 29 januari 2020 — Voor het eerst kunnen de Anderlecht-supporters mee investeren in zonnepanelen van hun club. Deze primeur lanceert RSCA samen met energieleverancier Eneco. Die plaatste onlangs 272 zonnepanelen op de het dak van het trainingsgebouw van het jeugdcentrum. Op die manier vergroent de club zijn productie en komt het merk tegemoet aan de Energievisie 2030. Door de samenwerking met Eneco zullen niet alleen de fans, maar ook medewerkers mee kunnen genieten van de opbrengst van de zonnepanelen.

Eneco installeert 272 zonnepanelen op de beschikbare plaatsen op het terrein van het trainingscentrum van RSCA. Een uniek project van Eneco, één van de grootste zonne-leveranciers van het land, waarbij de fans en medewerkers rechtstreeks betrokken worden in de plannen van de club.  De panelen zullen jaarlijks minimaal 20 procent van het totale elektriciteitsverbruik van de Brusselse club te Neerpede produceren, wat voor RSCA een besparing van minstens 10.000 euro op jaarbasis betekent. Met de investering wil RSCA tegemoetkomen aan zijn ambities om tegen 2025 volledig klimaatneutrale productie-activiteiten te hebben.

“Onze hoofdstad wil in 2050 klimaatneutraal zijn door de CO2 uitstoot met 80% te laten dalen. Hier wil RSC Anderlecht, als Brusselse club en samen met de fans en de medewerkers, actief aan deelnemen. Bovendien schrijft de club zich in het ambitieus 30/30/30 klimaatplan van BECI. Een groot aantal Brusselse ondernemingen willen tegen 2030 de CO2 verminderen met 30 % met 30 originele projecten. De maatregel is een eerste concrete stap om de duurzaamheid van de club gevoelig te verbeteren. Dit kunnen we doen dankzij een expert in de materie: Eneco."
Jo Van Biesbroeck, CEO RSCA

Crowdlending

RSCA biedt een unieke opportuniteit aan zijn fans & medewerkers om mee te genieten van de opbrengst van hun investering. Via Eneco - dat het project op zich neemt - hebben de fans & medewerkers van RSCA de mogelijkheid om te participeren in het project via “crowdlending”. Als de fans gedurende 4 jaar een beperkt bedrag uitlenen aan Eneco, kunnen ze genieten van een brutorendement van 4% en krijgen ze na de verlooptijd hun initiële investering terug. Crowdlending is een specifieke vorm van crowdfunding waarbij de medewerkers voor een termijn geld uitlenen. De fans kunnen intekenen voor €50 of €100. Wie instapt in het project, ziet zijn naam ook vereeuwigd op de grote ‘#ThePowerOfAnderlecht ‘- wall aan het trainingsvel op de RSCA Belfius Academy

“We zijn blij dat een van de grootste voetbalclubs stilstaat bij zijn energieverbruik en zijn steentje wil bijdragen om voor toekomstige generaties een groenere toekomst mogelijk te maken. Via de crowdlending willen we de fans en medewerkers actief betrekken in dit duurzame project. Op deze manier hopen we hen ook te doen stilstaan bij het belang van duurzame energie en willen we hen belonen voor hun inzet.”
Jean-Jacques Delmée, CEO Eneco Belgium

RSCA en Eneco mikken op 100.000 euro opgehaald kapitaal via deze crowdlending. RSCA telt 1,2 miljoen fans en ongeveer 250 medewerkers.

"Mentaliteitswijziging noodzakelijk”

Het initiatief van RSCA en Eneco beantwoordt aan het klimaatbeleid van de nieuwe Brusselse regering. Die wil tegen 2050 een koolstofvrij Brussel. De regering benadrukt dat in alle beslissingen die worden genomen, rekening wordt gehouden met de impact op het klimaat. Minister van Leefmilieu en Energie Alain Maron (Ecolo) wil ook hard inzetten op sociale cohesie. Dat moet centraal staan in elk project, zegt hij. Dat is net wat Anderlecht en Eneco hier doen. Alain Maron, steunt deze benadering volledig, die het ook mogelijk maakt burgers te integreren in de energietransitie:

"Dit initiatief maakt de energietransitie zichtbaar en concreet voor elke investeerder en elke gebruiker van de RSCA-gebouwen. Meer in het algemeen wil ik een ondersteunend systeem voor hernieuwbare energie in Brussel handhaven dat aantrekkelijk en evenwichtig is.”

Alain Maron, Brussels minister van Leefmilieu en Energie

Voor méér informatie: David Steegen, Public Affairs & Woordvoerder RSC Anderlecht ([email protected]  - 0475 90 26 26)