Shirts 24/25 - Art Nouveau reimagined. 

Shop het nieuwe thuis- en awayshirt nu

Art Nouveau in Brussel

1908. In het jaar waarin Royal Sporting Club Anderlecht het levenslicht zag, hadden architecten als Victor Horta en Henry Van de Velde onze hoofdstad net een nieuw aangezicht gegeven. Hun stijl werd de Art Nouveau genoemd, de nieuwe kunst, gekenmerkt door speelse patronen en organische vormen.

Van centrum Brussel tot in Kuregem, de Art Nouveau zou meer dan 130 jaar later nog steeds de esthetiek van Brussel belichamen en de stad wereldwijd op de kaart zetten. Art Nouveau was een streven naar vrijheid en creativiteit, een ode aan de schoonheid. Brussel in een notendop.

Art Nouveau in de nieuwe shirts 

De shirts van dit seizoen vieren Brussel als hoofdstad van de Art Nouveau. In de mouwen van onze thuis- en uitshirts werden subtiele patronen verwerkt die verwijzen naar de praal van weleer. ​ 

“De shirts vieren Brussel als hoofdstad van de Art Nouveau. De esthetiek van de stad wordt verweven in onze shirts en is een hedendaagse ode aan een beweging die Brussel -ten tijde van het ontstaan van onze club- wereldwijd op de kaart plaatste.” - Tim Borguet, Chief Marketing RSC Anderlecht

Het thuisshirt is klassiek paars, en heeft het clublogo opnieuw centraal op de borst. In de mouw herken je ton-sur-ton de typerende patronen van de Art Nouveau. Het uitshirt van dit seizoen is wit. Opnieuw in de mouw: een subtiel zilveren bloemenlint. Ook het derde shirt van dit seizoen, dat later zal uitkomen, is een ode aan de Art Nouveau.

Tot leven gewekt dankzij Artificiële Intelligentie

De campagne van de nieuwe shirts is een hedendaagse herinterpretatie van de Art Nouveau, meer dan een eeuw na zijn hoogdagen. Met de meest vernieuwende generatieve technologie werden imaginaire voetbaluniversa gecreëerd in Art Nouveau-stijl. Onze spelers en speelsters werden volledig met artificiële intelligentie in de nieuwe shirts geïntegreerd in een wereld die doet dromen. 

“Het mediateam zoekt steeds naar vernieuwende vertelvormen, met respect voor onze cultuur en rijke historiek als vertrekpunt. Het inzetten van generatieve technologie bleek een gedurfd en ontzettend boeiend proces en uit zich nu in een vernieuwend -first in Belgium- 100% AI-gegenereerde shirtlancering." - Tim Borguet, Chief Marketing RSC Anderlecht

Een unieke bedrukking

De spelersnamen en -nummers worden bedrukt met een uniek nieuw lettertype. Het lettertype werd gecreëerd door het Belgische Studio Type, en is een herwerking van de letterzetting uit de hoogdagen van de Art Nouveau.

De basis van het lettertype is het resultaat van jarenlang wetenschappelijk onderzoek van typograaf Jo de Bardemaeker naar uniek Belgische fonts. Hij bracht een verloren gegaan lettertype van de Brusselse lettergieterij Vanderborght & Dumont opnieuw tot leven, aangepast aan de digitale noden van vandaag.

RSCA vroeg Studio Type om een eigen herwerking van het Belgische font dat hij destijds ‘Brel’ doopte. Eén die de tradities van de organische vormen uit de Art Nouveau zou voortzetten, en onze spelers met een onderscheidende bedrukking het veld zou laten betreden. Het resultaat vind je op onze nieuwe shirts.

 

Shop de shirts

De nieuwe shirts en trainingsuitrustingen voor dit seizoen, zijn beschikbaar op www.rsca.be/shop. Supporters van paars-wit kunnen de shirt, mét de nieuwe bedrukking, ook verkrijgen als onderdeel van een Mauve+ Gold membership. Dat is hét pakket voor de meest premium fans van paars-wit, die zo ook toegang krijgen tot voorrang bij ticketverkoop, Mauve TV, en exclusieve ervaringen.


 

Mathias Declercq

Press & Communication Manager, RSC Anderlecht

 

 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Royal Sporting Club Anderlecht

Neem contact op met

Lotto Park Avenue Theo Verbeecklaan 2 B-1070 Brussels

mathias.declercq@rscanderlecht.be

www.rsca.be